Wandelen door Marrakesh

21 november 2018 - Marrakesh, Marokko

Woensdag 21 november 2018

Na het ontbijt gaan we Marrakesh (of is het Marrakech) verkennen. Wij hebben gekozen om dit met een gids te doen. Die komt ons om 9:00 uur ophalen en met z’n tienen nemen we taxi’s naar het oude centrum. (4 taxi’s) We gaan via de Joodse wijk naar de Medina. Ik bespaar jullie alle namen van gebouwen waar we allemaal langs kwamen. Maar overal ruik je de stad. Alles gaat door de (nauwe) straatjes. Ezeltjes, motorvrachtwagens, handkarren, brommertjes en fietsen. Al slenterend lopen we door de binnenstad. Uiteindelijk bezoeken we ook nog de Soeks. Dat is een verzameling van aggenebesche winkeltjes en bedrijfjes in nauwe straatjes waar soms nog iets van stenen liggen.

En alles met geur en kleur en geluid.

We eindigen op het beroemdste plein van Marakesh, de Place Jemaa el-Fna. Letterlijk betekend het “de verzameling van doden”. Vroeger werden hier de executies en lijfstraffen - na het vrijdaggebed - uitgevoerd. Hoofdjes op de paal en een weekje laten staan. Nu loopt er allerlei volk rond. Slangenbezweerders, Mannen met aapjes, Koetsiers met hun koetsjes, verkopers van “gouden”- horloges etc. Plus heel veel toeristen. Nadat de rondleiding beëindigd is, gaan we eerst koffie drinken bij Café de France. Op de eerste verdieping heb je daar een schitterend uitzicht op wat er allemaal op het plein gebeurd. Na de koffie (dit keer met warme melk) gaan we nog wat op onszelf door de Soeks. Worden ontelbare malen in winkels uitgenodigd. Onderhandelen soms wat; niet altijd met succes. De definitie “A good price” geldt alleen vanuit het gezichtspunt van de verkoper. Terwijl Klaas daar toch ook een mening over heeft.

Voor Diny is 4500 kamelen geboden maar Klaas wil me nog niet kwijt of hij weet niet wat hij met al die beesten moet.

Uiteindelijk wordt er wel een koop gemaakt. Dan nog een ijsje eten op het bovenste terras van Café-Glacier Le Grand Balcon met weer een ander uitzicht over het plein.

Daarna nemen we weer een taxi naar het hotel terug en houden het even rustig.

O ja, het is een lekker temperatuurtje; 20 graden in het zonnetje.

1. Sylvia Stapelkamp-van Wijk:
    21 november 2018
    Klinkt weer als een avontuurlijk dagje 🤗. 4500🐫🐫🐫🐫😂😂.
    Geniet er nog van
  2. Annie:
    22 november 2018
    Het is een hele andere wereld daar he.
    Nou geniet er maar van alle,bijzondere en mooie dingen!