Dag 2 in Houston; Space Center

7 oktober 2019 - Houston, Texas, Verenigde Staten

Vandaag gaan we naar het Space Center Houston. De plaats, waar alle controlekamers waren tijdens het hele ruimtevaartprogramma. Om 10:00 uur staan we binnen. En halen direct kaartjes op voor het trammetje, wat ons naar de controlekamer van het Apollo-programma brengt. Hier werd op 20 juli 1969 de eerste maanlanding gecontroleerd.

Lekker alles ouderwets met heel veel beeldbuisschermen  En je mocht toen overal nog roken. Zelfs in de bezoekersruimte, waar wij zaten. We krijgen de maanlandingsscene “direct” te zien. Best wel gedateerd door de ogen van nu.

Onderweg in het trammetje zien we enkele herten lopen. Er schijnen honderden herten op het terrein te zijn. Zelfs wordt er over alligators gesproken. Het terrein is ook immens. Ik weet niet, waar ik het mee kan vergelijken, maar het is een veelvoud van de Erasmus-campus.

Terug in het hoofdgebouw gaan we naar trammetje 2. Deze brengt je naar de controlekamers van het ISS, het International Space Station. Daar wordt 365 dagen per jaar 24/7 contact onderhouden met het ISS. Waar onze Andre Kuipers in 2012 heeft gezeten. Momenteel worden daar nu batterijen verwisseld. Dat zagen we  live!

Er zijn 3 controle kamers in het gebouw. Red, Blue en White.

We bezoeken de White Room. Deze dient als back-up voor degene, die nu in gebruik wordt. Ooit was de airco uitgevallen en toen heeft men er werkelijk gebruik van gemaakt. “Houston, we have a problem!!”

Na de lunch gaan we voor trammetje drie. Deze voert ons langs de mock-up-models van het ISS. De één op één schaalmodellen waar astronauten worden getraind en waar probleemsituaties worden onderzocht. Alles is een replica van wat in de ruimte hangt. Inclusief Russische benamingen.

Na alle trammetjes bezoeken we nog de discovery space shuttle. Inclusief het vliegtuig, waarmee het later werd gelanceerd.

Moe (wat is het heet, 34 graden) maar voldaan gaan we weer naar het hotel.

Onze laatste nacht hier in de USA. Morgen gaan we de huurauto terugbrengen en nemen we het vliegtuig naar Nederland. Waar we dinsdagochtend hopen aan te komen.

Het was leuk om de blog te schrijven. En het was nog leuker om alle reacties en commentaren in de nacht of in de ochtend te lezen. Iedereen bedankt voor jullie reacties.

Weetje, dat er verschil zit in de duur van de heenvlucht 10:25 uur en de terugvlucht 9:30 uur. Dat heeft niets te maken met heimwee of zo, maar met de gunstige wind op grote hoogten.

1. Louise ter Heijden:
    7 oktober 2019
    Genoten van jullie verslag .
    Goede terugreis
  2. Helma Schut:
    7 oktober 2019
    Het was weer geweldig om jullie op reis te volgen. Morgen een hele goede vlucht 🛬🛫🛬🛫 terug naar ons koude kikkerlandje.
    Houdt de dikke jassen maar paraat....
  3. Wilfried en Patricia:
    7 oktober 2019
    Dit moet heel interessant zijn om te bezoeken.
    Goede reis terug en bedankt dat we jullie blog met veel plezier mochten lezen.
    Groetjes
    Wilfried en Patricia
  4. Jennie:
    Beste Klaas en Diny,
    Heb genoten van jullie Blog en dat wordt straks een mooi foto boek maken. Want dan beleef je de reis echt nog vele malen.
    Wens jullie nog een goede reis terug.
  5. Corry de Prieëlle:
    7 oktober 2019
    Dank voor het mogen mee genieten van jullie mooie reis,
    Goede thuisreis.
  6. Hans en Klara:
    7 oktober 2019
    Goede reis terug en bedankt voor jullie verslag.
  7. Annie:
    Een goede vlucht terug!
  8. Marjan:
    8 oktober 2019
    Ik was stille lezer.... fijn dat jullie weer naar huis komen
  9. Adri Molenaar:
    8 oktober 2019
    Ik heb genoten van jullie verslagen en welkom weer in Brielle.