In Austin

4 oktober 2019 - Austin, Texas, Verenigde Staten

Het is warm. Niet alleen overdag (soms boven de 35 graden), maar vooral ’s-nachts is het niet prettig om te gaan slapen met 23 graden. Dus blijft de airco de hele nacht aan. Elke keer slaat de ventilator aan. Het geeft wat koele lucht, maak maakt ook herrie.

Dat het zo warm is, is niet verwonderlijk. Austin ligt op dezelfde hoogte als Agadir-Marokko.

Vanochtend ontbijten we op de kamer. Cornflakes.

Dan gaan we met de auto naar een winkelcentrum om daar op de bus te stappen. die ons naar het centrum brengt. Een dagkaart kost $ 2,50.

We stappen uit bij Capitol. Iedereen weet, dat Austin de hoofdstad van Texas is en dat in het capitol de senaat (zeg: eerste kamer) en het huis van afgevaardigden ( zeg tweede kamer) zitten. We bezoeken eerst het capitol visitors center. Daar krijgen we info en bekijken de tentoonstelling op de tweede verdieping.

Dan naar het capitool. We gaan met een gids mee door het gebouw. Het gebouw is gebouwd door twee zakenlieden uit Chicago. Als tegenprestatie kregen zij grote stukken land in de panhandle van Texas. Daar starten ze met de XIT-ranch (12.000km² = 29% van Nederland)

We bezoeken beide kamers. Het capitol is vrij groot; te vergelijken met dat in Nederland. Terwijl Nederland slechts 6% van de oppervlakte van Texas is. Maar Texas is dunbevolkt en heeft “slechts” 28 miljoen inwoners.

We maken de hele tour niet af, want we komen langs de Capitol Grill en schieten onmiddellijk naar binnen voor de lunch. Vreemd, maar de kantine van het capitol is open voor het publiek.

Na de lunch gaan we naar Texas State History Museum. Bij de entree is er wat onduidelijkheid over de entree-prijzen. Blijken wij een folder uit 2010 te hebben. Als troost mogen we voor een kinderkaartje minus de $ 1,- korting naar binnen.

Het gebouw is reusachtig en de tentoonstelling erg goed. We worden zo langzamerhand echte deskundigen over de geschiedenis van Texas.

Na het museum naar het hotel. Rusten. Want de hitte slokt veel van je energie op.

Weetje, dat Texas zo groot is, dat er de seizoen er op verschillende tijden wisselen. Zodoende zijn er “swing”-arbeiders, die drie keer de katoen oogst doen. Steeds in een ander gebied.