Vogeltjes

24 januari 2016 - Bharatpur, India

Zondag 24 Januari

Vandaag vertrekken we weer uit Jaipur en gaan naar Bharatpur. Zo’n 180 km.

De stad Bharatpur stelt niet zoveel voor zegt de gids, maar het is de plaats van een van Indiaas nationale parken; Keoladeo. Dat park staat op de Unesco-lijst.

In de bus verteld de gids weer het een en ander over India.

In India mag niet gejaagd worden. In de Engelse tijd was dat wel anders. Maar sinds de onafhankelijkheid is jagen verboden. De gids vertelde een verhaal, dat een bekende toneelspeler - en vriend van de prime minister - een dier had doodgeschoten. De politie was wat terughoudend. De eerste minister nietwaar?

Maar ontstonden klachten, opstootjes en zelfs werden er in de stad autobanden verbrand. Uiteindelijk heeft de dader 3 jaar gevangenisstraf gehad. Dat is goed nieuws voor onze Partij voor de Dieren.

Ook het vraagstuk van de energie werd toegelicht. Men gebruikt in India waterkracht, kolen en kernenergie. Solar is te duur qua investering en gas en olie wordt alleen voor noodstroomaggregaten gebruikt. Toch heeft India gigantische olievelden. Te vergelijken met Saoedi Arabië.

Maar olie invoeren levert meer steekpenningen op voor de ministers.

Maar met de wet “Right of Information” worden er steeds meer kritische vragen gesteld.

Daarnaast is India een grote speler op ICT-terrein. Er wordt veel ontwikkeld voor Silicon Valley en erg veel call centers zitten in Bangalore.

Onderweg wordt het steeds groener, maar ook mistiger. Dat komt door de combinatie bevloeiing, bakstenenfabrieken en het stoken op steenkool- en houtvuurtjes.

Het is een grijze wereld.

Onderweg doen we een koffiestop. Men gaat voor het AD-test “slechtste koffie van India”.

Maar na lang zoeken vindt Klaas een pin voor op zijn pet.

Ook doen we onderweg nog “even” een tempel aan. Deze is erg gekleurd. Het is er een van het Zuid-Indiase type.

Even in de middag komen we in het hotel aan.

We krijgen een gigantische kamer (5x9m) met hemelbed. Na het eten gaan we naar het Nationale Park. We worden met riksja’s door het park gereden. Gelet op de kleine karretjes krijgen we elk een eigen riksja.

Eerst gaan we door een droog gedeelte heen, maar later komen we in een nat gedeelte.

We zien van alles. Van antilopen en gazellen tot aan adelaars, ooievaars, maraboes, ijsvogels, ibissen, schildpadden en leguanen. Onderweg probeert Klaas ook nog een riksja uit. Met Diny erin. En lukt aardig. Maar die mannen doen het veel handiger.

Met zonsondergang zijn we weer in het hotel. Gauw de kachel aan; want als de zon weg is daalt de temperatuur ontzettend snel naar 6 ⁰C.

1. Koos en Jeanet:
    24 januari 2016
    Wat een belevenis.
  2. Marco en Cécile:
    24 januari 2016
    Ze nemen het klimaatakkoord toch wel serieus daar in India?
  3. Jan en Iet:
    25 januari 2016
    Het lijkt best leuk met die ritsja .Misschien iets voor Brielle.
  4. Sylvia Stapelkamp-van Wijk:
    25 januari 2016
    wat een prachtige dieren allemaal. mooie foto's!
    leuk zo'n riksja :). lijkt me wel wat om in rondgereden te worden.
  5. Anita:
    25 januari 2016
    Wat een belevenissen zeg!
    leuk om te lezen!