Jaipur 3

23 januari 2016 - Jaipur, India

Zaterdag 23 Januari

Vandaag uitslapen, want het programma start wat laat in verband met de ballonvaarders. Klaas wordt door iedereen  met zijn verjaardag gefeliciteerd. Vandaag is het een vrije dag. Maar enkelen van ons gaan met de bus naar Jaipur. Ook wij. Eerst gaan we naar een shiva-tempel. Deze tempel heeft meneer Birla laten neerzetten. Meneer Birla is groot geworden met o.a. scheepsmotoren. Een beetje meneer Tata. Hij heeft overal in India tempels laten bouwen, maar ook in Duitsland, Zwitserland enz.

We moeten opschieten, want om 12:00 uur gaat de tempel dicht. God Shiva is dan moe en moet rusten tot 17:00 uur.

De gids verteld, dat men in India makkelijk ergens een tempel voor neerzet, incl priesters.

We kennen al de rattentempel en motorentempel, mar er is ook een tempel voor een hele bekende cricketspeler; een soort Johan Cruijff. De man leeft zelfs nog. Ook is er een tempel voor een bekende (levende) toneelspeler. Doe je best en je krijgt een tempel.

Na de Shiva-tempel gaan we naar de tempel waar de Maharadja en zijn familie naar toe gaat. En op een bepaalde feestdag nog 6 miljoen mensen. Helaas is deze tempel ook dicht tussen 12:00-17:00 uur.

We wandelen wat door de tempeltuin en gaan daarna wat eten. Vegetarisch.  Klaas besteld een combo’tje. En krijgt een dienblad met allerlei gerechten, incl toetje. Best wel lekker allemaal. En de prijs wil je niet weten, zo goedkoop.

Over prijzen gesproken; de toeristische attracties zijn voor toeristen vier keer duurder dan voor de lokale bevolking.

We hebben allemaal wat last van wat hoesten en kuchen. Ook hebben we vaak droge lippen. Het is overal verschrikkelijk stoffig. En de luchtkwaliteit lijkt ons ook niet bevorderend voor de gezondheid zijn. Al die uitlaat gassen en kleine houtkacheltjes.

Na de lunch weer naar Jaipur. We gaan Riksja-rijden. We stappen samen in zo’n ding, maar dat past echt niet. Dus dan maar ieder een eigen riksja. Dan is het ook wat dragelijker voor de riksjabestuurder. En tot slot nog een ommetje door de stad. Lopen is bijna niet te doen. Er zijn nauwelijks trottoirs en overal staat handel uitgestald. Of maakt men iets te eten. Of staan er tig motoren schots en scheef geparkeerd. Er is namelijk geen belijning haha.

Op ons verzoek koopt de gids wat lekkernijen voor vanavond. We hebben een rumparty ten gelegenheid van Klaas’s verjaardag. Jullie zijn ook welkom.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ed:
    23 januari 2016
    Van harte gefeliciteerd van Marja & Ed.
    Helaas hebben we vanavond een andere party. We zullen er één nemen op jullie gezondheid.
  2. Dammie:
    23 januari 2016
    Een rumparty, dat lijkt me wel wat, is er cola bij?, dan kom ik mee feesten. Fijne verjaardag!
  3. Christa en Roelof:
    23 januari 2016
    Van harte gefeliciteerd Klaas met je verjaardag en ik geniet van jullie verhalen......

Hartelijke groet van Roelof en mij
  4. Wilfried en Patricia:
    23 januari 2016
    Van harte proficiat met je verjaardag Klaas. Geniet verder van jullie vakantie en laat ons meegenieten door jullie zalige verhalen en mooie foto's....
    Groetjes van Wilfried en Patricia