Via Mandawa naar Bikaner en kameelrijden

15 januari 2016 - Bikaner, India

Vrijdag 15 Januari Vanochtend staan we met mist op. En het was koud. In India. Na het ontbijt gaan we eerst Mandawa bezoeken. Vroeger een grote plaats aan de caravanroute. Veel handelaren hadden hier hun pakhuis/woonhuis gebouwd. Van paleisachtige afmetingen. Maar na de onafhankelijkheid ontstond er India en Pakistan. En met de grensschermutselingen was dat het einde van de caravaanroute. De handelaren trokken weg, de huizen kwamen leeg te staan en de stad werd bijna een spookstad. We lopen langs verschillende handelaarshuizen; ook Haveli’s genoemd. Onderweg is het oppassen voor het vuil en de open riolen. En extra moeilijkheid zijn stukken vliegertouw. Jongeren hebben met vliegers gespeeld op het drakenfeest. Overal liggen stukken dun vliegertouw. Als je niet oppast lig je plat. We bezoeken een van de Haveli’s van binnen. Voorhof, binnenhof, trapjes op naar eerste en tweede verdieping, trapjes naar het dak en nog hoger naar de uitkijkposten. En alles even smal en stijl. Na een “technische” pauze (plaspauze) gaan we op weg naar Bikaner, ook een grote handelsstad. Onderweg verteld de gids van alles over India. Over de cultuur, namen, religie. We weten nu wat de rode stip op het voorhoofd doet. Af en toe lijkt het dat de rommel minder wordt maar zodra er een paar mensen in de buurt zijn is het weer een troep. Overal plastic zakken, flesjes etc een echte vuinisbelt. Van gescheiden afval ophalen heeft men hier niet gehoord en ook niet van een vuilnisman. Ik denk dat als zij horen dat bij ons de gratis plastic tasjes afgeschaft zijn zij dit niet zullen begrijpen. Na de lunch kopen we wat souvenirs. Klaas krijgt de “special boss price”, oftewel korting op de fixed prices die aangegeven staan. Een nieuwe verkooptruc haha. Toch maar met een tulband op de foto. Het is inmiddels wel wat warmer geworden. Vroeg in de middag komen we in ons hotel in Bikaner aan. Hier blijven we 2 nachten. Om vier uur naar de Tharwoestijn, waar Klaas met de meesten van de groep kameel gaat rijden en aansluitend een cultuuravond hebben. Klaas gaat op de kameel en Diny wandelt naar het camp. Met de kamelen gaan zij een heuvel op en onder het genot van een glaasje rum & cola (helaas was de cola op) genieten ze van de zonsondergang. Terug in het camp zitten we in een halve cirkel te kijken naar muzikanten en danseressen onder het genot van een hapje en een drankje. Best wel aardig. Als het koud wordt, gaan we naar binnen, waar we een buffet hebben. Terug in het hotel moeten we eerst de blog bijwerken. We genieten van de commentaren. Laat ze maar komen. Morgenochtend mogen we uitslapen.

1. Janny:
    17 januari 2016
    Die tulband staat Klaas wel.