Fort Junagarh, Maharaja gedenkplaats en Kamelenfarm

16 januari 2016 - Bikaner, India

Zaterdag 16 Januari

Vandaag een “rustige” dag. Uitslapen, ontbijten en om 9:30 uur de bus in. We blijven in Bikaner. We gaan naar Junagarh Fort. Dat was het paleis van Maharaja Sri Ganga Singh.  De gids legt uit hoe de structuur is. Eerst heb je een dorpsoudste, dan iemand die circa 20 dorpsoudsten aanstuurt. Een Raja stuurt weer 20 van die mensen aan en de Maharaja –de Grote Koning- stuurt weer verschillende Raja’s aan. Een Maharaja is wellicht met onze koning te vergelijken. Na de verzelfstandiging van India waren er 636 Maharaja’s. Maar snel moesten die circa 75% van hun bezittingen inleveren. Vandaar dat er veel forten en paleizen nu niet meer toebehoren aan Maharaja’s maar hotel of museum zijn geworden. Dit fort is een museum. Wel bezoeken het hele fort (gebouwd na 1589), van onderen en van boven. Deze Maharaja was een vriend van de Engelsen en was zelfs in de eerste wereld oorlog een generaal in het Engelse leger geweest. Hij had een hele verzameling (Britse) wapens, waaronder een vliegtuig.

Op weg naar het hotel doen we Devi Kund Sagar aan. Dat is de verbrandingsplaats en gedenkplaats van Maharaja’s en hun familie. Net zoiets als de Nieuwe Kerk in Delft. Hier staan vele tientallen “tempeltjes”  We lopen wat rond en gaan weer naar het hotel. We zien in India veel dieren op straat. Koeien, honden, geiten, ezels, kamelen, apen en vandaag een (ratel)slang. We hebben geen paard of kat gezien. Rara?

Wat ook vreemd is, is het hakenkruis. Dat is in India een religieus geluksteken. Je ziet het vaak op monumenten en bij de ingang van huizen. Maar het doet ons wat ongemakkelijk aan.

Na de lunch in ons hotel gaan we naar een kamelenfarm, een soort stoeterij. Daar waren 300 kamelen. Mannetjes, vrouwtjes en kleintjes. Hier worden vier soorten kamelen gefokt.

Via de souvenirswinkel gaan we weer de bus in. Onderweg de gebruikelijke rum & cola sessie bij zonsondergang. Het is maar goed dat de zon een keer per dag ondergaat. Hiks!

Vanavond weer inpakken, want morgen mogen we om 5:30 uur op. Hoera, vakantie.

1. Sylvia Stapelkamp-van Wijk:
    16 januari 2016
    Genoeg te beleven in ieder geval:).
    Geniet ervan x
  2. Koos en Jeanet:
    16 januari 2016
    Leuk verhaal. Hoeveel is het tijdsverschil met jullie?
  3. Ina Klip:
    19 januari 2016
    Leuk te lezen dat jullie je amuseren en interessante dingen zien. Even over dat hakenkruis of de swastika. Het is een oud runenteken. Hitler gebruikte dat maar kantelde het 1/8 slag.Jullie moeten het daar in de originele versie zien. Sorry, maar de oude schooljuffrouw kwam even boven in mij.