De terugreis, deel 1

27 juni 2013 - Neuenburg am Rhein, Duitsland

Donderdag 27 juni 2013

Gisteravond hebben we een gezellig afscheidsdiner gehad.

Henk en Ellen hadden zich benoemd tot ceremoniemeesters en tussen de gangen door regelden zij verschillende spelletjes en regelden dat het alfabet gedaan werd.

Elk echtpaar had een letter gekregen om een rijmpje mee te maken over onze reis.

Dit was erg leuk, iedereen had zo een bijdrage .

Ook had iedereen een bloem gemaakt van papier, zakdoekjes, tissues of ballon.

In die bloem had iedereen wat geld verstopt voor ons begeleidingsechtpaar.

Dat verdienden zij ook, zij hebben de afgelopen reis een heleboel geregeld en gezorgd voor het hele gezelschap. Dat zal niet altijd meegevallen zijn, want de  deelnemers van de groep zijn allen anders en er was geen gebruiksaanwijzing bij.

Maar wij hebben weinig gemerkt van eventuele probleempjes.

Evert die in het ziekenhuis Digne-les-Bains moest achterblijven gaat waarschijnlijk morgen met het vliegtuig naar  Nederland waar hij daar in het ziekenhuis verder verzorgt gaat worden.

Zijn vrouw gaat ook mee met het vliegtuig en de auto en caravan worden door hun zoon teruggebracht. Erg jammer dat hun reis zo moest verlopen.

Het eten was prima, we aten eend en het was smakelijk. Maar de bediening was op zijn Frans, het was zelfs zo dat op een gegeven moment Fieny de drankjes aan het rond delen was.

Na het diner namen we afscheid van elkaar want morgen gaat ieder zijns weegs.

Er waren er die vroeg weg gingen en anderen bleven nog een paar dagen.

Wij gingen vanmorgen op ons gemak aan de thuisreis beginnen.

Om ongeveer 9.00 uur reden we weg en door mijn schuld misten we een afslag en dat betekende drie kwartier omrijden (we zijn nog wel bij elkaar hoor).

We reden langs Geneve,  Lausanne, Bern naar De Gugel-Dreilander-Camping-und Freizeitpark bij Neuenburg am Rhein dezelfde camping als op de heen weg.

Onderweg hadden we twee maal wat file en oponthoud .

We kwamen door 20 tunnels met een gezamenlijke lengte van 24520 m.

Je moet wat doen onderweg dus tunnels tellen is wat. Op de heenweg hadden we veel meer tunnels, maar die heb ik niet geteld.

Verder hebben we niets naars meegemaakt. Gelukkig.

1. Sylvia Stapelkamp-van Wijk:
    27 juni 2013
    ha klaas en diny, veilige kilometers toegewenst. was erg leuk jullie reis mee te beleven. groetjes
  2. Erna:
    27 juni 2013
    Hallo Klaas en Diny, was heel leuk om jullie reis te volgen. Mooie foto's en een gezellig reisverslag.
    Een heel goede thuisreis toegewenst!

Groetjes, Erna en Andries
  3. Henk en Fieny:
    28 juni 2013
    Leuk om jullie verhaaltjes te lezen. Natuurlijk herkenbaar voor ons: we waren er immers ook bij!

We hebben nu pas tijd om dit allemaal te doen. Wij zijn nog een nachtje gebleven en om even tot rust te komen blijven we nog even hier. Vandaag is het zelfs zonnig!
    Wellicht ter herinnering: schrijf een stukje voor de site van ACSI, dat kunnen jullie wel.
    Groetjes en tot de reunie