Savannah

4 oktober 2014 - St. Augustine, Verenigde Staten

Zaterdag 4 oktober

Vandaag gaan we Savannah bekijken. We parkeren bij het bezoekers Centrum (de “echte”) en gaan bij de halte van de gratis DOT-bus wachten. Deze rijdt een rondje door de hele stad met commentaar.

De dame die ook op het bankje zit, vraagt of wij met de bus willen. Ja antwoorden wij. Dat is dan heel jammer, want de bus rijdt vandaag niet in verband met de home-coming-parade. Dus geen rondrit door Savannah. We stappen het bezoekerscentrum binnen om te horen hoe het nu zit. Ah, jullie komen uit Nederland. Dat is mooi, want de bel in de Cotton Exchange is gegoten in Nederland, de United Methodistenkerk is gebouwd met als voorbeeld de Queen-Church in Amsterdam en in het Forsyth Park staat een standbeeld van president Van Buuren (van Nederlandse afkomst), een van de beste presidenten, die de USA gehad heeft. O ja, Theodore Roosevelt had ook Hollandse voorouders.

O ja, Audrey Hepburn was ook uit Nederland, toch. Maar niet gezegd, dat België (nog) niet bij Nederland hoort. Maar we willen de stad zien. O.K. dan moet je het volgende doen. Je loopt hier de weg af.

En wanneer de bus weer rijdt zie je vanzelf.

Kijk, daar heb je wat aan.

Dus we lopen de straat af, drinken een zeer goede bak koffie terwijl wij op het terras zitten. Met het zonnetje, de bomen, he terras voel ik mij of ik in Parijs ben.

We bezichtigen de Cathedral of St. John the Baptist. We lopen daar wat rond. Op het oog verschilt deze kerk niet echt met die uit Europa. Men heeft ook het doopfont bij de deur staan. De statiën hangen aan de muur en er is een Mariakapel.

We lopen verder de stad door. Men heeft na elk twee blokken een pleintje met bomen, gras, waterpartij, standbeeld of zo. We tellen er zo 22 stuks op de kaart van Down Town Savannah. Samen met de mansions van voor de civil war geeft het een mooi plaatje.

Al rondlopend komen we de parade tegen. Het doet ons denken aan het zomercarnaval. Het home-coming slaat op de terugkeer van de atleten van het Football. De competitie is nu over want het schooljaar begint weer.

Scholen, verenigingen en alles wat mee wil lopen presenteert zich. Op wagens, met auto’s, op paarden. Niets is te gek. Vaak met muziek.

En overal is politie. Met auto’s waarop de hele tijd die blauwe lichten nerveus staan te knipperen. Als de parade voorbij is gaan we naar de auto en verlaten Savannah.

Na een luchstop bij Subway, ons vast lunchadres, gaan we naar de voorlaatste stop; St Augustine.

St Augustine is in 1565 door Spanjaarden gesticht en is daarmee een van de oudste steden van Amerika.

We zijn lekker vroeg in het hotel. We gaan straks nog even kijken bij de Mall en wat eten.

Morgen St Augustine in en dan naar de laatste stop; Orlando.