Pushkar

20 januari 2016 - Pushkar, India

Woensdag 20 Januari

Na het ontbijt reden we om 10.00 uur weg. We gaan naar een rozenkwekerij. Daar lopen we door de tuin en men liet ons de fabriek zien, waar men rozenolie maakt. Een reservoir water en een aantal kruiken.

In de kwekerij stonden ook veel bomen o.a. papaja bomen. We liepen tussen de rozen door op het rozenveld. Van struiken snoeien en in model houden hebben ze niet gehoord en het was nogal een wildernis naar onze maatstaven. Maar zij zijn de grootste fabriek van rozenolie dus het zal zo ook wel werken. Natuurlijk kregen we de gelegenheid de olie te kopen.

We rijden door naar Pushkar. Dit is een van de zeven Heilige steden in India.  Dit houdt o.a. in dat er geen alcohol gedronken mag en er vegetarisch gegeten wordt. We wandelen de stad in en aan beide kanten van de weg zijn stalletjes, het is een groot winkelcentrum op zijn India‘s. In  deze stad mag je als groep alleen lopen met een Indiase Priester erbij, een aardige jongeman liep met ons mee.

Eerst gaan we naar de Brahma tempel. Deze God heeft in India maar één tempel. Onze schoenen en fototoestellen lieten we achter in een winkeltje en liepen eerst een keer rond de tempel voor we naar het altaar konden kijken. Het is erg druk en ik kijk meer naar de mooie japonnen van de Indiase dames. Nadat we onze schoenen weer aanhadden liepen we naar het heilige meer. In dit meer kan men zich onderdompelen om je zondes van je af te spoelen. We zagen verschillende mensen dit doen . Wij vonden het te koud en zoveel zondes heb ik ook niet. Daarna liepen we naar een restaurant voor de lunch. We zaten 4 hoog op het dakterras en keken over de stad uit. Het eten was ook goed. Na de lunch liepen we door de straatjes terug naar de bus, tussen de koeien, brommertjes en handkarren. Er wilde een meneer een foto van Klaas maken, natuurlijk vond hij dat goed. Het leuke is soms maken we van elkaar foto’s  ( Indiërs en toeristen ). Er is een blonde mevrouw in onze groep (soort Patricia Paay), die krijgt regelmatig een Indiase baby in haar arm gedrukt en moet dan op de foto met de hele familie.( Zij doet dit graag )

In deze straatjes hebben we een soort vuilniswagentje gezien, de eerste in deze week. Maar het zet geen zoden aan de dijk , het blijft een troep compleet met “heilige scheisse”, zoals de gids roept.

Om ongeveer 15.30 uur zijn we in het hotel terug.

1. Louise:
    20 januari 2016
    Genieten jullie ook zo van het leven op straat.?
  2. Koos en Jeanet:
    20 januari 2016
    We vinden het leuk om jullie te volgen. Het moet wel een indrukwekkende reis zijn. Groetjes Koos en Jeanet.
  3. Marja:
    Hallo Klaas en Diny,
    Een poosje mijn computer niet aangehad. Ik loop dus behoorlijk achter bij het lezen van jullie belevenissen in India. Ik ga ze zeker nog lezen maar wens jullie voor nu veel plezier daar! Groetjes, Marja
  4. Sylvia Stapelkamp-van Wijk:
    21 januari 2016
    mooie belevenissen lijkt me. geniet er van x