Jaipur 1

21 januari 2016 - Jaipur, India

Donderdag 21 Januari

Vandaag naar Jaipur. Dat is de hoofdstad van Rajasthan. Onze rondreis is hoofdzakelijk in Rajasthan. Deze deelrepubliek is 8,5 keer zo groot als Nederland. Hoewel de steden erg druk zijn, zijn er “slechts” 4 keer zoveel mensen als in Nederland. Bij ons is het (gemiddeld) dus drukker. Het is een korte rit van 125 km; voornamelijk snelweg. We zien heel veel vrachtauto’s. Deze zijn haast allemaal van de firma Tata. U weet, onze hoogovens zijn ook eigendom van Tata. Op de achterkant van de vrachtauto’s staat altijd “blow horn” of “horn please”. Bij het passeren moet je dus even toeteren. En in het donker moet je “use dipper at night”. De cabines zijn zeer versierd. Met teksten, linten, pompoenen etc. En heel vaak hebben ze een All India Permit. Men rijdt waar men het lekker vindt.

In India rijdt men links; nog overgebleven uit de Britse tijd. Maar daar kun je links, rechts of in het midden rijden. De bus toetert en slalomt zich langs en tussen alle vrachtauto’s.

Onderweg hebben we een kwartiertje “technische” pauze. We kopen een paar kerstballen.

Dicht bij Jaipur zien we onze eerste McDonalds. In aanbouw. Ik vraag me af of dit wel een succes wordt met die heilige koeien. In Jaipur zitten we drie nachten in een oude Haveli; een koopmanspaleis. Het is twee hoog en erg romantisch. We worden met een bloemenkrans verwelkomt. Na de lunch gaan we de stad in. We zien onze eerste olifanten van het werk terug komen. Ooit heeft men voor het bezoek van prins Albert aan de stad de binnenstad rood/roze geschilderd. De welkomstkleuren van de Hindu. En die traditie wordt nog steeds in ere gehouden. Alles is rood/roze. Daarom wordt Jaipur ook wel de “Pink City” genoemd. We bezoeken het indrukwekkende stadspaleis van de Maharadja. Een van de vier, die hij mocht behouden. In dat paleis hebben we een rondleiding langs de wapenafdeling en kledingafdeling. Je kunt je er wel een beeld bij vormen. Veel pracht en praal. Daarna naar het observatorium Jantar Mantar. Daar heeft men allerlei bouwsel gemaakt om de tijden en sterrenstelsels te bepalen. Men kan zelfs de tijd in Nederland aflezen. En met de grootste zonnewijzer wordt de tijd op 2 seconden nauwkeurig afgelezen. Via een wandelingetje door de stad gaan we weer met de bus naar ons hotel. Alleen moeten we de snelweg onderdoor. Waar net een aanrijding is gebeurd. Nu weten we ook wat een Indiase file is. Een groot gedrang van voertuigen, de uitlaatgassen maken, dat je zo in de mist zit, maar gelukkig zijn er de onvermijdelijke misthoorns. Toettoet.

Een paar chauffeurs stappen uit en beginnen de boel een beetje te regelen. Uiteindelijk werkt dat wel. Zo komt er weer iets van een beweging in. In het hotel willen we het internet even proberen. Niet dus. Blijkt, dat we een code hebben gekregen waar nog een cijfer extra in moest staan. Foutje, bedankt. En het hete water was ook even een probleem. Er staan zonnecollectoren op het dak, maar het duurt even totdat je het water beneden hebt.