Oak Alley Plantation

19 september 2014 - Baton Rouge, Louisiana, Verenigde Staten

Vrijdag 19 september 2014

Na het ontbijt gaan we de Mississippi stroomopwaarts volgen. Tenminste, dat was de bedoeling.

Langs de gehele rivier is een flinke dijk aangebracht, zodat je niets van het water ziet. En komend vanuit New Orleans zie je wel veel zware industrie en chemische fabrieken. Je rijdt als het ware door de Botlek!

Maar hoe verder, je komt, hoe mooier de huizen. Dit is het gebied van de plantages. Vooral suikerriet. Maar na de Burgeroorlog 1861/65 was de slavernij afgeschaft en daarmee viel de bodem onder de plantages vandaan. Er was geen gratis arbeid meer en men kon dus met het betalen van lonen niet meer tegen andere economieën op. Veel plantages sloten en raakte in verval. Maar zo lieverlee werden de huizen toch weer opgekocht en als museum of hotel ingezet. Zo ook het huis wat wij bezoeken. Oak Alley Plantation. Je komt via een tunnel van eikenbomen bij het huis. Er was een rondleiding en een expositie hoe de slaven gehuisvest waren. Erg indruk wekkend.’

Na dit bezoek gaan we naar ons hotel in Baker; een voorstad van Baton Rouge. Het is erg druk onderweg en warm. Dus gelijk het zwembad in. Morgen verlaten wij Louisiana en komen weer in Mississippi.