Memphis

24 september 2014 - West Memphis, Arkansas, Verenigde Staten

Woensdag 24 september

Vandaag onze laatste dag in Memphis.

Na het ontbijt –Diny bakt een waffel- gaan we naar het Rock’n’Soul Museum. Hier wordt het ontstaan van de blues, rock & roll en soul uitgelegd. Diverse artiesten komen aan bod en diverse studio’s en hun werk wordt uitgelegd. En dat tegen de achtergrond van de sociale positie die er in die tijd was. Erg informatief.

Daar gaan we een broodje eten bij Central BBQ. Een beter fastfood-restaurant. We kiezen een pork sandwich. En krijgen een broodje met een immense hoeveelheid vlees en rauwkost. Het is weer echt de Amerikaanse wijze. Zelfs het biertje is gelijk een ½ liter of 18 FL.OZ.

Het is er ook zeer lawaaierig. Hoewel je het bestelnummer in de houder hebt staan, gilt de bediening het toch door de zaak. Of anders gooit iemand wel drie grote ijscontainers leeg in de soda-fountain.

Moet allemaal kunnen. Ik begrijp waarom Amerikanen soms zo hard met elkaar praten.

Na de lunch bezoeken we het National Civil Rights Museum.

Dat is gevestigd in het Lorraine Motel waar Dr. Martin Luther King Jr. in 1968 werd vermoord.

Het museum verteld het verhaal vanaf het ontstaan en afschaffen van de slavernij en van alles wat daarna voor al gebeurde in Amerika. Rassenscheiding, rechtsongelijkheid, Ku Klux Klan, Rechters en Sheriffs, die bevooroordeeld waren. Je zag situaties van rassenscheiding in scholen, bussen, restaurants en zo.

Het tweede deel van het museum was aan de overkant van de weg. Daar werd o.a. de kamer en badkamer van de moordenaar getoond. De Amerikanen willen graag alles weten.

Na het museum wilde we met de trolley een ritje maken. Maar de trolley was vervangen door een bus en daar hadden we geen trek in. Dus lopen we naar Beale Street. Ooit het uitgaansgebied van de zwarte bevolking. Nu een straat waar nog maar weinig restaurants en zo te vinden zijn. Maar wel klinkt uit elke zaak de blues. Vaak nog live gebracht. We drinken wat bij BB King’s Blues Club.

BB was niet thuis. Na een T-shirt gekocht te hebben gaan we naar het hotel terug.

Het was weer erg warm, 30 graden.

Vanavond weer naar de buren; het South Park casino; om wat te eten. Morgen gaan we naar Nashville.

1. Marloes:
    25 september 2014
    Walking in Memphis..
    Jammer van de bus, maar jullie komen zo wel ruimschoots aan de beweegnorm!
  2. Gerard:
    25 september 2014
    tijdje niet gereageerd... even bijlezen!