Jaipur 2

22 januari 2016 - Jaipur, India

Vrijdag 22 Januari

Vandaag dagje Jaipur. We moeten om 6:30 uur opstaan, omdat we vroeg in Jaipur moesten zijn. Het is nog frisjes; 6 ⁰C. Vanmiddag wordt het weer de gebruikelijke 24 ⁰C .

We zijn zelfs zo vroeg, dat de winkels langs de hoofdstraat nog dicht zijn. We gaan eerst naar het Paleis der Winden. Daar heeft een Maharadja een extra voorgevel voor het paleis gezet met circa 1000 ramen en raampjes. Zo kon zijn vrouw naar buiten kijken zonder zelf gezien te worden. We krijgen een bijzondere fotostop. Aan de overkant van de straat mogen we een gebouw in. Via smalle trapjes komen we op het dak. Recht tegenover het paleis. Hier vandaan kunnen we mooie foto’s maken. Nu snappen we waarom we vroeg daar moesten zijn. De zon staat nog gunstig en de smog is nog niet al te erg. We staan lekker in het zonnetje naar alle passanten te kijken.

Daarna door naar het Amber Fort. Ooit ook van de Maharadja van Jaipur. We gaan met jeeps naar boven. Lopen is en erg lang en nog veel steiler. De tocht kun je ook met olifanten maken. Maar dat duurt langer en kost aanzienlijk. De olifanten mogen per dag maar drie trips op en neer maken. Dus daar moet men het mee verdient hebben.

Het fort is immens. Vooral de spiegelzaal is zeer fraai. We bezoeken het zomer- en winterpaleis en het vrouwenpaleis. En we drinken voor de tweede keer deze vakantie filterkoffie. Wat hebben we dat gemist.

Op weg weer naar de jeeps worden we “overvallen” door souvenirverkopers. We kopen wat (wat houden we nog even geheim) maar we moeten wel enorm afdingen. En toch betaal je teveel. Maar Klaas vindt het wel een sport. Voor Diny hoeft het niet zo.

Met de jeep weer terug naar de bus. Daar wacht een goochelaar ons op. Terwijl we rijden doet hij zijn act. Hij kan o.a. van gewone papiertjes Indiase bankbiljetten maken.

Hij kan helaas geen € 50-biljetten maken. Jammer. Onderweg krijgen we nog een fotostop bij het Waterpaleis. Dat is nu niet bewoond en staat mooi in het water te staan. Het kan niet bezichtigd worden. Bij de lunch zitten we lekker in een binnentuin in de schaduw. Heerlijk. Op de achtergrond speelt een Indiase muziekkant liedjes zoals Vader Jakob en Yellow Submarine. Erg traditioneel

Na de lunch bespreken we met de gids het middag programma. We bezoeken eerst een half uurtje een edelsteenslijperij. Daar worden allerlei (half)edelsteen geslepen. Geen diamanten. En natuurlijk kun je ook boodschappen doen. Als aanmoediging wordt rum & cola rondgebracht. Klaas slaat een tweede glaasje over. Ietsje verderop zijn we een half uurtje bij een weverij en knoperij. En ook hier wordt het een en ander verkocht. Je kunt er zelfs een pak laten maken. Dat wordt ’s-nachts genaaid en wordt dan in de ochtend op je hotelkamer gebracht. Slecht € 250,=.

Maar we zijn met pensioen en uit de “pakken”-tijd.

Dan hebben we een uurtje om te winkelen. Dat valt niet mee. Elke 2 meter wordt je besprongen door verkopers. T-shirts voor € 1,00, Sari’s, Kashmir-sjaals. Kortom van alles wat we niet nodig hebben. Klaas zoekt een pin voor op z’n pet. Dat is een stukje verder vertellen de verkopers ons. En steeds een stukje verder. Met ware doodsverachting steken we een rotonde over. Totdat we zelfs in het aangewezen steegje niets van onze gading vinden. Door al het publiek heen weer terug naar de bus-standplaats. Daar zijn groepen apen op en rond de gebouwen bezig. We schatten wel een stuk of vijftig. We zijn deze dag redelijk vroeg (17:30) in het hotel. We krijgen nog het programma voor morgen te horen. De helft van de groep gaat ballonvaren. Wij niet; dat hebben we al eens in Cappadocië gedaan. En het is hier echt niet gratis. Daarom kunnen we morgen uitslapen.

1. Ina Klip:
    22 januari 2016
    Mooie foto van jou Diny. Klaas, alvast gefeliciteerd want morgen reizen wij weer naar vanuit Noord Frankrijk weer naar Brielle.
  2. Adri Molenaar:
    22 januari 2016
    Klaas dat bof je om op je verjaardag te mogen uitslapen, van harte
    gefeliciteerd. Ik geniet van jullie verhalen echt bijzonder.

Groet van Adri
  3. Sylvia Stapelkamp-van Wijk:
    23 januari 2016
    Heerlijke belevenissen. ik wens je een fijne verjaardag in India. Weer eens wat anders :). Diny ook gefeliciteerd natuurlijk xx
  4. Hans en Klara:
    23 januari 2016
    Klaas van harte gefeliciteerd met je verjaardag, en Diny ook gefeliciteerd.
    Wij zijn met die olifanten omhoog gegaan veel ruimte in het mandje, de rest vertellen we jullie nog wel.
    Geniet en een fijne dag vandaag.
    Gr, Hans en Klara.
  5. Ria en Joost:
    Hallo Diny en Klaas,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag Klaas (niet te veel IPA)
    ook voor Diny.

Ria en Joost.