Naar Gunnison

19 september 2019 - Gunnison, Colorado, Verenigde Staten

Vandaag naar Gunnison. We rijden over de U.S. 550 The Million Dollar Highway. Deze weg heeft deze naam gekregen vanwege zijn aanlegkosten. De weg gaat door het -bijna onneembare- San Juan Forest en over de Red Mountains. De hoogste berg is 4342 meter. Wij gaan over een pas van 3325 meter.

Bovenop die pas zien we een hele verzameling -dure- Britse auto’s, zoals Rolls Royce, Bentley en dat soort spul.

Een stel Amerikanen houden een tourtocht.

De U.S. 550 is echt een hele schitterende weg. Helaas kun je niet overal stoppen om foto’s te maken. Maar op internet zie je hele mooie plaatjes. Ondanks, dat de weg zo duur was, is er verassend weinig vangrail geplaatst. Globaal niets dus.

We stoppen in Ouray voor koffie. Het is 10:45 uur, maar bijna alles is nog dicht. Uiteindelijk lukt het ons om koffie te krijgen. Dan verder.

In Montrose stoppen we voor lunch en doen wat boodschappen. Even verderop gaan we de Black Canyon of the Gunniston National Park bezoeken. Na de Grand Canyon is dit Amerikaans grootste canyon. Ver in de diepte loopt de Gunnison River. En met het rijzen van het plateau heeft deze rivier zijn weg uitgeslepen en zodoende een canyon gemaakt. Met de snelheid van 2,5 cm per eeuw.

We kijken naar de film in het visitors center en lopen langs de rand van de canyon en maken foto’s.

Dan het laatste stukje naar Gunnison.

Onderweg zien we een hert pal naast de weg lopen. We hebben al meerdere keren herten langs de weg gezien. Maar je krijgt ze niet snel op de foto.

Het hotel in Gunnison heeft een computerstoring, dus wanneer je niet vooraf geboekt had, kun je een slaapplaats daar wel vergeten. Wij hadden en vooraf geboekt en twee bedden. We boden een slaapplek-zoekend echtpaar een bed aan 😊. Maar dat aanbod werd beleefd afgeslagen.

Gelukkig werkt een zwembad wel zonder een computer. Dus hup, even zwemmen En in de spa zitten.

Jammie.

Weetje waarom heel veel huizen hier een plaatstalen dak hebben? Dat is omdat in de winter het huis verwarmd wordt en dus ook het dak. Glijdt de sneeuw er mooi vanaf. Niks geen zorg om het milieu.

1. Annie:
    19 september 2019
    Wat een prachtige foto's weer!
  2. Sylvia Stapelkamp-van Wijk:
    20 september 2019
    Mooie route maar wel creepy hoor geen vangrail😜