Dali-museum

12 september 2014 - Tampa, Florida, Verenigde Staten

Vrijdag 12 september 2014

Gisteravond ben ik (Klaas) nog even naar de bar geweest. Toen ik daar aan kwam werd mij onmiddellijk gevraagd wat voor bier ik wilde drinken. Ik vroeg een flesje Bush bier. Wat in een koelhoud-hoesje werd overhandigd. Ik kwam in gesprek met mijn buurman. Hij had twee banen; een in de kroeg en een in het motel waar wij verbleven. Een druk leven dus. Even later werd mij een stuk Pizza aangeboden. Dat had de eigenaar laten aanrukken, omdat er deze avond live muziek was. Er waren twee jongens op akoestische en elektrische gitaar, die standaard hits ten gehore brachten. Maar het had daarvoor geregend, zodat zij binnen speelden (waar niemand was) en de drinkers het via luidsprekers op de buitenbar konden horen. Na nog een lokaal biertje ben ik naar onze motelkamer gegaan.

Vanochtend op de kamer ontbeten met cornflakes en toen naar de stad St Petersburg. Bij de pier geparkeerd. De pier is wegens paalrot gesloten, dus de parkeerplaats is over gedimensioneerd.

We namen de Trolley door de stad. Voor senioren zijn de kosten per rit $ 0,25 (ongeveer € 0,20), dus dat is wel op te brengen. We gaan naar het Dali-museum. Di t is het grootste niet-Europeaanse Dali-museum ter wereld. Het is gehuisvest in een schitterend gebouw. Met allerlei items, die aan Dali refereren. Ik maak weer gebruik van mijn studentenpas. We kunnen gelijk bij een gids aansluiten, die ons heel veel over enkele schilderijen verteld. Na afloop zijn we wel wat moe van al dat luisteren en vooral staan. Dus op naar de koffie. Daarna audio-guides genomen (je foto ID-card inleveren als borg) en op onszelf nog wat verder gekeken.

Na afloop gingen we weer met een andere Trolley naar de seafront. Daar lunchten we wat. Ik kon geen keuze maken uit het assortiment bieren, dus kreeg een proefsetje van drie bieren. Kom daar maar eens om in Brielle. Na de lunch nog even bij de Chihuly-collection (glaskunst) gekeken, maar niets gekocht. Je moet het allemaal maar meenemen in het vliegtuig, haha.

Terug naar het motel om even wat te rusten. Vanavond gaan we eerst dineren bij The Waffle House op de hoek en dan naar de hondenrennen van Derby Lane. Wij zijn benieuwd hoe dat verloopt. Jullie horen nog hiervan maar wellicht niet vandaag nog.

Vervolg:

We zijn net terug van Derby Lane. Op de heenweg regende het bakstenen uit de lucht. Sommige auto’s gaan zelfs op de vluchtstrook stilstaan. Maar wij vonden de racecourse. Alleen nog even wachten tot je droog naar binnen kon. We hebben er ongeveer twee uur rondgelopen; 5 races meegemaakt. Een aardige buurvrouw vertelde ons hoe het een en ander werkt. Je kunt natuurlijk op 1 hond wedden, maar ook op 2, 3, 4 etc. Op de combi van binnenkomst of op de juiste volgorde. Diny en ik deden even een spelletje tussen onszelf. En je snapt het al; Diny won. Had nu maar $1,00 ingelegd, dan had je $ 163,60 gewonnen.

Maar na twee uur hadden we het wel gezien. In de betting rooms waren overall TV’s van alle races in dit deel van Amerika. Mannen en vrouwen zitten daar alleen achter schermpjes te kijken naar hun verdriet. Hoop is uitgestelde teleurstelling. Allemaal een beetje triest in een betonnen omgeving. Dus weer lekker naar onze motelkamer, douchen, blog bij werken en een lekker biertje of fris.

1. Sylvia Stapelkamp-van Wijk:
    13 september 2014
    Superreis tot nu toe zo te lezen! Dali....geweldig. 1 van mijn favorieten.
    klinkt erg triest zeg die mensen bij de hondenrennen.
    Geniet er nog maar lekker van.
    Wij gaan zo naar de rommelmarkt.
  2. Fien:
    13 september 2014
    Schitterende reis waar jullie mee bezig zijn, ben jaloers. Nee hoor. Geniet er maar van.
    Volgens mij hangt de lijst van Dali ook in Spanje, n.l. in het Dali museum in Fuengeriola. Groetjes Fien
  3. Jan Frans:
    14 september 2014
    ....blog bij werken en een lekker biertje of fris.
    Klaas, ik gok (zet 1$ in) dat het een biertje wordt?!

Leuk om verhalen te lezen.
    Mooi dat jullie het naar je zin hebben!