De Boeingfabrieken

2 september 2017 - Tukwila, Washington, Verenigde Staten

Vandaag naar de Boeing-fabrieken ten Noorden van Seattle. We krijgen een rondleiding van een overenthousiaste gids Mindy. We worden eerst in een filmzaal geloodst, waar we wat propagandafilmpjes over Boeing en de noodzakelijke veiligheidsinstructies krijgen. Een van die instructies is, dat je je camera en smartphone niet mee mag nemen. Dus hup, alles maar weer in de auto. Dan gaan we in een shuttlebus naar de fabriek. Deze fabriek is het grootste gebouw ter wereld; 13,3 miljoen kubieke meters. Ongeveer 10 keer zo groot als geheel Ahoy. Disneyland California gaat er geheel in en dan hou je ook nog ruimte over voor overdekte parkeerplaatsen. Via een gang van 700 meter en een 10 tons lift komen we op het bezoekersplatform. Een immense ruimte zien we, waar men aan drie vliegtuigen tegelijk aan het werk zijn. Van het grootste type doet men er 2 maanden over. Dan dezelfde weg weer terug en naar de volgende hal. Hier worden andere types vliegtuigen in elkaar gezet. De grote bouwstenen worden in o.a. Frankrijk, Korea en Japan gebouwd. En met een immens groot vliegtuig naar Seattle gevlogen. Hele vleugels komen zo binnen. Helaas hebben we van dit alles geen foto’s. Ook geen stiekeme.

Bij de tentoonstelling was er een fotobox, waar je een foto kon laten maken en via internet kon laten versturen. Het was een zeer indrukwekkend bezoek.

“s-Middags gaan we naar de Seattle Premium Outlets. Na een hele tijd in de file gestaan te hebben, krijgen we een zoektocht naar een parkeerplaats. Geheel Seattle lijkt wel uitgelopen om op deze mooie zaterdag (31⁰C) boodschappen te aan doen. We lopen rond, bezoeken Klaas z’n favoriete kledingzaak en nog andere winkels. Veel te druk, veel te warm en eigenlijk niets naar onze zin. Dus snel weer weg, naar het hotel, ons (en jullie) dagboek bijwerken.

1. Koos en jeanet:
    3 september 2017
    Aardige auto inderdaad , zo iets kunnen we ons hier niet voorstellen zulke fabrieken , en dan die grote afstanden daar .
    Nog veel plezier , en klaas , heb je de tekst nog meegenomen van stefanus , wel oefenen hoor !
  2. Marjan:
    14 september 2017
    lieve allebei,
    loop paar dagen achter met lezen.....maar ga het nu inhalen :X
  3. Ina:
    24 september 2017