Dallas bekijken.

2 oktober 2019 - Dallas, Texas, Verenigde Staten

Vraag aan iemand, waar aan hij of zij aan denkt bij het horen van het woord Dallas en je krijgt te horen dat in de TV-serie Dallas de Ewing-familie woonde op de Southfork Ranch in Dallas.

Maar wij keken daar niet naar. Wij denken aan de moord op president J.F. Kennedy op 22 november 1963 in Dallas.

Daarom gaan we vandaag naar the Sixth Floor Museum, waar een hele tentoonstelling rondom dat treurige gebeuren is gemaakt.

We gaan met de auto naar het dichtstbijzijnde DART-station. DART is een soort metro.

We kopen dagkaarten en reizen down town Dallas.

Tijdens de rit zien we de imposante skyline van Dallas. De stad herbergt 1,3 miljoen mensen, dus het is zeker geen kleine stad.

In de buurt van het museum stappen we uit En drinken eerst een cappuccino bij een Thais restaurant.

Na kaartjes gekocht te hebben, krijgen we een audiosetje mee. Met de lift naar de vijfde etage. Voor Amerikanen de zesde. Ze noemen de begane grond etage 1.

In het voormalige Texas School Book Depository is in meer dan 25 tableau’s uitgelegd, hoe JFK president werd, waar hij voor stond en de gebeurtenissen op die 22 november. Over zijn moordenaar Lee Harvey Oswald en diens moordenaar Jack Ruby.  Over zijn bekende uitspraken zoals: “Vraag niet wat het land voor jou kan doen, maar wat kun jij voor het land doen”. Of “Ich bin ein Berliner”. Vandaag las ik een humoristische over zijn presidentschap “The pay is good and I can walk to work”.

Er zijn heel veel onderzoeksteams geweest en er bestaan vele complottheorieën.

Hoewel we jong waren toen het gebeurde (11 en 10) heeft het ons toch veel gedaan indertijd.

Na het museum (wat wil je nu in de shop kopen?) lopen we wat door Dallas. Alles is hoog en hoger.

We nemen de M-line trolley. Deze gratis tram rijdt met hele oude materiaal een rondje door down town Dallas. We zitten in een tram die in 1930 in Melbourne Australie met zijn werk was begonnen. Onderweg gaan we ook nog even op een draaischijf omkeren. Zie filmpje. Op het einde stappen we uit om naar het winkelcentrum te gaan. Het blijken voornamelijk eettenten te zijn en shops voor Brazilian Wax. Nee, bedankt.

Terug met de trolley. Nu eentje uit 1913. The Green Dragon geheten.

Maar het is 34 graden (gevoels temperatuur 36) en we hebben niet veel zin meer om naar de Reunion Tower GeO-Deck (171m) te gaan. Dus via Dart weer naar het hotel en Klaas gaat nog even zwemmen. De pool werd voor hem open gedaan.

Weetje, dat in veel gevallen men de Zip-code van je vraagt. Geen Zip-code, geen transactie. Lastig bij benzine tanken. Dus eerst naar binnen en opgeven hoeveel benzine je wenst af te nemen. Ik ben al heel behendig geworden in het inschatten van de hoeveelheid. O ja, neem de zwarte slang. Niet de groene, want die is voor Diesel. Net andersom als in Nederland. En de diesel is hier duurder. Ook anders dan in NL.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jan en Iet:
    2 oktober 2019
    Jullie hebben beter weer dan wij hier.Ik had gedacht dat het daar wel wat moderner was. Dan hebben we het openbaar vervoer in iedergeval niet hetzelfde ,
    groetjes of zijn het toeristische trams
  2. Klaas Jut:
    2 oktober 2019
    Het waren oude trammetjes. Gerestaureerd en zo. Zeg maar museumdingen. Maar ze reden een echte dienstregeling. Ze worden betaald door hun KvK of de gemeente. In ieder geval krijgen ze subsidie.