Crater Lake

10 september 2017 - Chemult, Verenigde Staten

Gisteravond zijn we naar een klein theater geweest. Daar werd een blijspel opgevoerd en ging over een presentatrice die huwelijken verbeterde. Soms succesvol, andere minder. Het was een leuke avond

Vanmorgen gaan we eerst naar de kerk.

We gaan naar de dichtstbijzijnde; een Lutherse Kerk.

Bij binnenkomst werden we geknuffeld door de dominee.

Iedereen die binnenkwam drukte hij aan zijn hart. Bijzonder gastvrij.

De dienst leek liturgisch op onze dienst maar met een groot verschil: de dominee stond een groot gedeelte van de dienst met zijn gezicht naar het altaar en dus met zijn rug naar de gemeente.

Ik weet niet of dat gebruikelijk is bij de Lutherse kerk in Nederland maar daar komen we nog weleens achter.

Na de dienst kregen we weer een knuffel van de dominee. En dat zie ik bij ons nog niet gebeuren,

We gaan op weg naar Crater Lake. Een prachtig meer ontstaan in een krater van een vulkaan.

Onderweg kwamen we allerlei waarschuwingen tegen vanwege de nog steeds woedende bosbranden.

Het meer is bereikbaar en we genoten van het prachtige uitzicht.(wel heiig door de rook).

Maar de route, die wij wilden nemen naar ons volgende motel, is afgesloten vanwege de brand. Dus nemen we dezelfde weg terug en rijden om.

We rijden weer een stuk snelweg en dat was heel saai, een saaie rechte weg.

PS. Voor Dammie de foto’s van de fortune cookies bij gevoegd

1. Dammie:
    11 september 2017
    Ik heb ooit een uitleg hierover gehoord van Ds Striker, als de priester met zijn rug naar de gemeente staat en met zijn gezicht naar het altaar, dan stroomt de liefde van God door de priester naar de gemeente, de priester vangt de liefde op en stuurt het door en als de priester zich daarna omdraait dan zit er nog zoveel liefde van God in zijn gezicht, dat hij die liefde uitstraalt naar de gemeente.
  2. Dammie:
    11 september 2017
    Op internet vond ik een andere uitleg: Het staat namelijk
    in verband met wat het ‘
    priesterschap van de
    gelovigen
    ’ (1 Petr. 2: 9) wordt genoemd. De
    aanwezigen zijn niet alleen passieve toehoorders, m
    aar in principe en een ieder naar eigen
    vermogen actieve medevoltrekkers van de mensenwijdi
    ngsdienst. Het altaar is niet het
    eindpunt waar de priester
    tegenover
    de gemeente spreekt en handelt, maar er is een
    doorgaande beweging. De gemeente is als het ware de
    stuwende kracht achter de priester.
    Met andere woorden: de priester verricht de handeli
    ngen die achter hem gewild worden. De
    mensenwijdingsdienst begint dan ook met de woorden:
    ‘Laat
    ons
    de mensenwijdingsdienst
    waardig volbreng
  3. Dammie:
    11 september 2017
    En wat denk je van deze uitleg? Zoals je in voorsteden en dorpen kunt zien, staat een oude kerk meestal niet keurig in eenzelfde rij huizen en de straat. Dat komt omdat de kerk naar het oosten werd gebouwd. Met een geleerd woord noemen de mensen dat "georiënteerd". Als de priester in vroeger eeuwen aan het altaar stond, stond hij met zijn rug naar de mensen in de kerk en met zijn gezicht gericht naar het oosten. Want, zeiden de mensen in die tijd: In het oosten gaat de zon op en Christus is voor ons de Opgaande Zon, de Oriens, in het Latijn.
    ik moet dan denken aan Nu daget het in het oosten......
  4. Dammie:
    11 september 2017
    deze uitleg past het best bij de preek van ds Striker: Zo staat de voorganger tijdens de eredienst in een dubbele functie: stem van God naar de gemeente toe; maar ook: stem van de gemeente naar God toe.
    Het onderscheid tussen die beide functies was in de oude rooms-katholieke vorm van eredienst voor iedereen duidelijk: wanneer de priester spreekt uit naam van God, staat hij naar de kerkgangers toegekeerd; richt hij zich in de gebeden namens hen - en voor zichzelf! - tot God, dan staat hij met zijn rug naar hen toe: één met hen en samen met hen het oog gericht op het altaar symbool van Gods aanwezigheid.
  5. Koos en jeanet:
    Prachtige natuur daar .
    Geloof wel dat je daar van geniet .
    Hoe lang duurde zo,n dienst daar ?
    En hebben ze ook collecte net als hier ?
  6. Marjan:
    14 september 2017
    mooie wandelomgeving lijkt me...of niet?