"Vrije" dag in Fes

14 november 2018 - Fes, Marokko

Woensdag 14 november 2018

Vandaag een vrije dag, met de mogelijkheid mee te gaan met een excursie door Fes.

Luieren is nu nog niets voor ons (dat doen we thuis wel), dus mee met een stadgids.

Eerst gaan we naar het Koninklijk Paleis met de zeven “gouden” deuren. Hier houden we een Fotostop.

Dan op naar de Joodse wijk. De route ging kruip door sluip door langs synagoge en begraafplaats.

We reden met de bus naar een fort waar je een uitzicht punt hebt om van hieruit de stad te bekijken

Fes is een heel grote stad met in de binnenstad 200.000 inwoners

In de oude binnenstad zijn alleen maar heel smalle straatjes en steegjes. Auto’s kunnen er niet rijden en het enige wat je tegen komt is ezeltjes en muilezels die beladen zijn met handel. Ik was erg blij met de gids want ik denk dat we zeker verdwaalt, waren in die wirwar van straatjes.

De gids wandelde met ons door de oude binnenstad en we bezochten de ambachtswijk, Daar liet hij ons wat ambachten zien die daar nog uitgevoerd worden, Vaak van vader op zoon.

We begonnen bij een fabriekje waar ze het ambacht van mozaïek maken uitoefenden We zagen het hele proces van potten bakken tot en met de winkel

Daarna wandelden we –via de koperslagers- naar een tapijtenknoperij en zagen mooie tapijten die men ook wel naar huis wilde verschepen. Maar mooi waren ze.

Toen gingen we naar een leerlooierij. Vanaf een dak zagen en roken we de looierij. De arbeidsinspectie zou daar veel werk hebben.

Na afloop door de winkel met leren tassen etc.

Na de lunch wandelden we verder door de straatjes en kwamen bij een familiebedrijf die allerlei zalfjes en kruiden verhandelden en na de uitleg van de vader des huizes kon den we gemasseerd worden ( de hals )en spul kopen.

Daar om de hoek zat een weverij. Daar werd nog ouderwets met een weefgetouw gewerkt Daar hadden ze vele shawls en kleden te kijk en te koop.

Al deze bedrijfjes hadden gemeen dat het coöperaties waren veelal familie en klein.

Als ik het zo terug lees lijkt het wel een verkoopdag maar zo hebben we het niet beleefd we zagen veel mooie dingen en ook veel bijzondere werksituaties.

Het was prachtig weer maar in die smalle straatjes merkten we daar weinig van.

We hebben veel gelopen en veel trapjes beklommen maar hadden een leuke “vrije” dag.

1. Koos en jeanet:
    14 november 2018
    Jullie hebben je vrije dag goed besteed , je ziet en hoort een hoop daar .
  2. Jan Frans:
    14 november 2018
    Mooi dat jullie het zo naar je zin hebben. Is toch een heel andere wereld dan Brielle e.o.
  3. Anneke Jut:
    15 november 2018
    FEStive vandaag ;) jullie in Fes, Jennifer haar kinderfeestje en Robert examen binnen. Mooie dag! Fijne reis nog en blog ze!